Dist Talks #4 Conny Nimmersjö - från bob hund!

Det här är fjärde delen av Dist Talks. Vi är galet glada över att kunna presentera en intervju med en av Sveriges bästa gitarrister som dessutom representerar ett band som förändrat ljudbilden i Sverige för alltid: bob hund. Nästa år fyller deras debutplatta 25 år, det firas med tårta varje dag under ett helt år med uppsättningen "Fantastiskt!! - 365 dagar med Bob hund" på Malmö Live. Mer om det nedan. Nu kör vi fem snabba med Conny Nimmersjö!

Conny Nimmersjö.jpg

Hej Conny! Vad kan vi egentligen vänta oss av ert 25-års jubileum?

Givetvis kommer konserterna innehålla moment som inte cementerar allt i nostalgins tecken.
Vi kommer parallellt börja jobba på nästa nya skiva. Vissa rep med det nya materialet kommer ske på Malmö Live inför öppen ridå - folk kommer få komma och titta och lyssna när vi skriver nytt. Vi kommer återutge vår backkatalog. Just i detta nu sitter John Essing och remastrar våra första album tillsammans med Hans Olsson Brookes. Enligt Hans görs det ändringar som ”för oss andra är väldigt små”. Vi väljer med andra ord arbetssättet kärleksfullt och dyrt. 

Det verkar enklare än någonsin att spela in och distribuera musik idag. 
Vad skulle du göra annorlunda om du debuterade idag hösten 2017 jämfört med för 25 år sen?

Det är lättare att börja i liten skala. Jag skulle skicka demos till arrangörer och fråga om vi kunde få spela som förband. Fixa själv med YouTube, Soundcloud, Facebook och Instagram. Försöka få till 50/50 dealar för studiotid. Diskutera med bokningsbolag, förlag, skivbolag men utan att känna mig beroende av att skriva kontrakt med massa aktörer.
Alltså... det var ju ungefär så bob hund gjorde. Största skillnaden är att det finns andra kanaler än radio och tv där musik sprids. Det finns fler scener, fler communities.

Men paradoxalt verkar det samtidigt svårare än någonsin att komma ut och spela live? Vad behöver hända för att vi ska vända den trenden?

Det behövs en injektion av kulturstöd som i första hand bör nå arrangörer. Om varje musikförening och mindre arrangör i svenska mellanstora städer vågade börja arrangera gig även onsdagar, torsdagar och söndagar skulle medelstora bands turnesvängar kunna öppna upp för lokala band att agera förband. Det funkade på 90-talet genom Kontaktnätet.
Det gäller att skapa offentliga rum där folk vill umgås, lite oavsett vad som händer på scenen. Sådant tar tid, och är dyrt för arrangörer initialt.

När jag "musikfostrades” var det otänkbart att artister samarbetade med företag eller varumärken. Idag uppfattar jag att attityden har förändrats. Hur ser du på den situationen idag? Vilka fördelar och nackdelar ser du med att göra samarbeten?

Jag håller med om att det skett en förändring. Det som är bra är att yngre människor ser mer möjligheter än förbud. Man vill ha något gjort och skaffar sig medel för att genomföra det.  Strunt samma varifrån finansieringen kommer. Samtidigt finns det naturligtvis fortfarande och alltid en styrka i att vara mån om och värdera sin integritet. Varje gång du samarbetar med en sponsor eller ett företag är du inte längre bara din egen. Idag och igår.
Du kan bygga integritet i 25 år. En enstaka handling kan riva ner allt till 0 på en eftermiddag.

I en tidigare intervju med Andréa på Storsjöyran hade hon en kul anekdot som inkluderade Alice Cooper och en boaorm. Har du något minne som sticker ut lite extra från dina 25+ år i branschen?

Vi spelade på Ruisrock i Finland 1997. Vi skulle spelat på en mindre scen men blev flyttade till största pga att raï-stjärnan Khaleds flyg hade gått till Spanien istället för till Finland. Innan oss spelade Nick Cave inför ett packat publikhav. När vi gick på stod 50-100 personer framför scenen som var 5 meter hög. Ödsligheten var total. Samtidigt såg vi tusentals finnar bada längre bort. Efter oss skulle Sting spela. När Thomas ville duscha efteråt kom en nervös funktionär fram till Thomas (endast iförd handduk) och sa ”no, no, the shower is only for Sting”. Vi fick en hink kallvatten och några handdukar och satte oss för att ta en öl backstage. Då rusade funktionärerna fram igen: ”Sting is coming, Sting is coming, you have to leave immediately!”

Vilken låt tycker du representerar november 2017 bäst? 

Ghostface Killers - 21 Savage, Offset, Metro Boomin 

Grymt val! Till sist, vem tycker du vi ska prata med härnäst?

Prata med Amanda Werne! Fråga henne hur lätt/svårt det är att komma ut i landet och spela.

Vi tackar Conny för hans medverkan och passar på att slå ett slag för deras "take-over" av Malmö Lives konserthus med ”Fan-tastiskt!! – 365 dagar med Bob Hund på Malmö Live”.

 Foto: Anna Brånhede

Foto: Anna Brånhede

Dist Sthlm är en oberoende musikbyrå som hjälper varumärken att använda musik strategiskt i deras marknadsföring och kommunikation. Hör av er till oss för mer information!